1
1

PROCES VERBAL

Nr.69 din 12.03.2010

al şedinţei Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale 

a Audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”
Începutul şedinţei: ora 16:00

Au fost prezenţi:
membrii Consiliului de Observatori Igor MUNTEANU, Eugeniu RÎBCA, Viorica BOGATU-CUCEREANU, Raisa LOZINSCHI-HADEI, Aurelia PERU-BALAN, Viorica MEŞINĂ-PRODAN, Vitalie ŢAPEŞ; Mariana ŞLAPAC.

A lipsit: Tudor TATARU.

Ordinea de zi:

1. Rezultatele monitorizării interne a principalelor emisiuni informative ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, în perioada 18 ianuarie – 14 februarie 2010.

2. Diverse.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, stimată audienţă, cred că putem începem şedinţa. Constat prezenţa membrilor CO cu excepţia dlui I.Munteanu, care a promis că în 10-15 minute apare şi, respectiv, este lipsă dl T.Tataru. Am publicat, potrivit art.35, 36 şi 37 din Regulamentul CO, Ordinea de zi a acestei şedinţe pe data de 9 martie 2010, fapt despre care au fost anunţaţi toţi membrii CO, cu excepţia dlui T.Tataru. Personal, la 9 martie am solicitat să fie contactat telefonic dl T.Tataru, ulterior – în fiecare zi. Nu a putut fi de găsit. Dnă N. Beregoi, rog să confirmaţi această informaţie.

N.Beregoi: Confirm această informaţie. L-am telefonat zilnic pe dl T.Tataru şi persoana de legătură. Nu a fost de găsit la niciunul din cele trei telefoane de care dispunem.

E.Rîbca: Materialele, ce urmează a fi examinate în şedinţa de astăzi, au fost puse la dispoziţia membrilor Consiliului de Observatori cu 3 zile până la şedinţă. Stimaţi colegi, pun la vot începerea şedinţei.
S-a votat: “Pentru” – unanim.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, vă propun spre examinare următoarea Ordine de zi a şedinţei CO, care a fost publicată pe site-ul companiei www.trm.md:

1. Rezultatele monitorizării interne a principalelor emisiuni informative ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, în perioada 18 ianuarie – 14 februarie 2010.

2. Diverse.

Stimaţi colegi, propun să păstrăm în Ordinea de zi subiectul Diverse şi să-l detaliem după examinarea primei chestiuni. În prealabil, anunţ că intenţionez să propun spre examinare, în contextul p.2 Diverse din Ordinea de zi, următoarele subiecte:
· proiectul hotărârii Consiliului de Observatori cu privire la publicarea hotărârilor şi a proceselor verbale ale şedinţelor Consiliului de Observatori;

· scrisori adresate Consiliului de Observatori.

Stimaţi membri ai CO, aveţi sugestii, obiecţii, propuneri? Pun la vot aprobarea ordinii de zi.

S-a votat: “Pentru” – unanim.

E.Rîbca: Propun să trecem la realizarea Ordinii de zi. Prima chestiune ţine de Rezultatele monitorizării interne a principalelor emisiuni informative ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, în perioada 18 ianuarie – 14 februarie 2010. În continuare voi solicita prezentarea raportului dlui D.Ţurcanu. De asemenea, după prezentarea acestui raport pentru care urmează să stabilim o oarecare perioadă de timp, voi oferi cuvânt membrilor CO care au examinat rezultatele monitorizării. Vom audia şi opinia administraţiei, şi opinia reprezentanţilor subdiviziunilor în cauză. Dle D.Ţurcanu, de câte minute aveţi nevoie pentru a prezenta rezultatele Raportului de monitorizare?

D.Ţurcanu: De 12-15 minute.

E.Rîbca: Se acceptă. Dle D.Ţurcanu, vă oferim cuvântul. Pentru procesul verbal constat prezenţa dlui I.Munteanu.

D.Ţurcanu: Stimate preşedinte, stimaţi membri ai CO, stimată asistenţă, conform deciziei CO din 15 ianuarie, Direcţia monitorizare, relaţii cu publicul şi internaţionale a efectuat monitorizarea principalelor ediţii informative: „Mesager” şi 3 programe de ştiri de bază de la Radio Moldova. În continuare, mă voi referi la anumite constatări şi sugestii, care reies din rezultatele acestui raport.

Este prima tentativă de monitorizare a principalelor programele de ştiri la TV şi radio, sub aspect nu numai cantitativ, dar şi calitativ – respectarea art.7 al Codului audiovizualului, ce prevede echilibrul şi pluralismul politico-social. La monitorizare s-a ţinut cont de prevederile legale existente, de experienţa monitorilor străini, care au monitorizat activitatea radiodifuzorilor autohtoni, de activitatea CCA în domeniu.

Fişa de monitorizare a fost aprobată de CO la 15 ianuarie. Am extins-o puţin în raport, după cum aţi văzut, şi ne-am pus sarcina de a vedea acoperirea tematică a evenimentelor. În acest scop am vizionat în paralel principalele buletine de ştiri ale posturilor ProTV, TV7 şi NIT pentru a face comparaţie, cum IPNA acoperă principalele evenimente ale zilei. În acest sens, aveţi concluziile în raportul prezentat. Constat în această ordine de idei că radiodifuzorul public, acoperă, spre deosebire de alte posturi private, evenimente care nu sunt acoperite de alte posturi. La fel, am studiat acoperirea tematică şi geografică a evenimentelor şi subiectelor în programele informative. Aceste date sunt reflectate în diagramele 1-5 din raport. Cât priveşte geografia materialelor, există o discrepanţă dintre TV şi radio: la radio volumul ştirilor locale constituie 24 la sută din volumul total, pe când la TV – 9 la sută.

O atenţie aparte am acordat monitorizării asigurării şi respectării echilibrului şi pluralismului politico-social de către IPNA. În majoritatea ştirilor conflictuale sunt prezente două surse. Lipsa celei de-a doua surse se atestă, în principal, în subiecte de ştiri cu participarea actorilor politici.

Utilizarea conferinţelor de presă în emisiunile informative, de asemenea, trezeşte semne de întrebare. Cum de procedat în cazul conferinţelor de presă? De reacţionat imediat, apelând la cea de-a doua sursă sau de aşteptat până ce respectivul actor politic, criticat la conferinţa de presă, va organiza propria conferinţă de presă?  În practica jurnalismului francez nu se aleargă imediat la cel vizat, întrebându-l ce părere are. Jurnalistul francez aşteaptă când cel vizat, dacă consideră de cuviinţă, îşi organizează propria conferinţă şi îşi promovează propria poziţie. 

O altă situaţie apare în cazul când un actor politic se foloseşte de un anumit moment informativ pentru a atacă pe multe direcţii oponenţii săi politici. Spre exemplu, în „Mesager”-ul din 19 şi 26 ianuarie, V.Voronin, fiind invitat la procuratură, a folosit acest prilej pentru a ataca AIE în mai multe direcţii: vizita lui T.Băsescu, reforma constituţională şi multe alte momente. Este, iarăşi, o problemă, cum de procedat într-o asemenea situaţie.

Un alt exemplu: I.Morei, fiind invitat la procuratură, califică evenimentele din aprilie drept lovitură de stat. Replica la această afirmaţie este dată peste o zi, de către O.Cernei, care apreciază evenimentele din aprilie ca fiind o provocare şi nicidecum o lovitură de stat.

În ce mod trebuie să fie calificate opiniile experţilor, observatorilor, comentatorilor? Aceştia nu întotdeauna expun poziţii diametral opuse opiniei actorului politic.

Privitor la regula celor două surse, nici CCA nu are o poziţie unică. Am fost la ultima şedinţă, la care s-a discutat acest subiect, inclusiv în raport cu activitatea IPNA. Exemplele prezentate nu erau consistente, ba chiar absurde. La CCA s-a discutat despre necesitatea elaborării unui sistem de criterii, principii privind prezenţa celei de-a doua sursă. 

În compartimentele 7-9 din raport ne-am referit, în special, la prezenţa actorilor politici. În acest sens, aş vrea să fac o scurtă explicaţie. Dimensiunea calitativă a prezenţei actorilor politici, în viziunea noastră, este momentul cel mai dificil şi sensibil.

Desigur, raportul este, în primul rând, o oglindă a situaţiei. Sub acest aspect, monitorizările trebuie efectuate periodic, pentru a vedea fenomenul în evoluţie. Propun efectuarea trimestrială a unor asemenea monitorizări. Ele ar reflecta evoluţia emisiunilor de ştiri ale IPNA. A doua sugestie: sunt binevenite studiile de caz. Concepţia de monitorizare urmează să o perfecţionăm, cu participarea societăţii civile. În plus, trebuie organizate cursuri pentru monitori. Mulţumesc pentru atenţie.

E.Rîbca: În continuare urmează să-şi expună opiniile membrii CO şi administraţia ... (înregistrare indescifrabilă).

E.Rîbca: Revin la propunerea de a viziona subiectul.

Membrii CO vizionează.

V.Meşină-Prodan: În Fişa de monitorizare toţi actorii politici din reportajul vizionat –  PCRM, V.Mişin, Gh.Cojocaru, M.Ghimpu – sunt trecuţi la categoria  negativ. Conform acestor date, reiese că şi dl V.Mişin, şi PCRM au fost reflectaţi negativ.

În una din emisiunile de ştiri V.Voronin, în urma vizitei sale la biserică, este prezent în 4 ştiri. În prima ştire fostul preşedinte, V.Voronin, afirmă că este gata să dea declaraţii referitor la evenimentele din 7 aprilie şi aşteaptă să fie chemat la procuratură. Intervenţii directe: V.Voronin – 1 min 20 sec. Conţinutul acestui subiect: V.Voronin atacă Procuratura, comisia de investigare a evenimentelor din 7 aprilie şi guvernarea. Iarăşi un moment interesant despre V.Filat în cadrul acestui subiect, se pomeneşte doar împreună cu alţii că este citat şi aşteaptă să fie chemat la procuratură. Intervenţii directe în cadrul ştirii are doar V.Voronin. Datele din fişa de monitorizare ne arată că V.Voronin are intervenţii directe de 56 sec, V.Filat – 24 şi 13 secunde. Caracterul ştirii – negativ. Potrivit raportului, reiese că V.Voronin şi V.Filat au fost reflectaţi negativ. Sunt 2 intervenţii directe destul de lungi ale lui V.Voronin, unde a avut posibilitatea să zică tot ce vrea despre toate. Mai mult nu apare nimeni în cadrul acestei ştiri. Cu toate acestea, în raportul de monitorizare ştirea are calificativul negativ. Poate prin aceasta se explică şi concluzia din raport, potrivit căreia actorul politic V.Voronin este pe primul loc la categoria negativ. 

Ştirea cu nr.13 din aceeaşi ediţie începe cu următoarea propoziţie, citită de prezentator: „Liderul PCRM V.Voronin este categoric împotriva iniţiativelor lansate de preşedintele-interimar M.Ghimpu de modificare a Constituţiei”. La fel ca şi în exemplul precedent V.Voronin, are intervenţii directe de 30, 31 şi 43 secunde, ştirea fiind apreciată de monitori negativ. Să privim ştirea.

Membrii CO vizionează. 
V.Meşină-Prodan: Mai am 2-3 exemple, care sunt trecute la compartimentul negativ. Şi în aceste cazuri, în opinia mea, decizia monitorilor este discutabilă. De exemplu, „Nu mă simt vinovat de acuzaţiile aduse de procurori şi am să prezint probele necesare în acest sens”, a declarat după audierile de la procuratură V. Botnari. În această ştire apare la fel V.Voronin. Datele din Fişa de monitorizare sunt următoarele: V.Voronin, V.Botnari şi Gh.Papuc, caracterul ştirii negativ... Am adus câteva exemple de ştiri, trecute în Fişa de monitorizare cu calificativul negativ. 
Situaţia în privinţa ştirilor cu conţinut pozitiv, la fel trezeşte controverse. Dl D.Ţurcanu a menţionat că este foarte greu să determini care ştire e cu conţinut pozitiv şi care ştire  – cu negativ. Dar exemplele pe care le-am depistat nu trezesc dubii. Citez din titlul ştirii: „Noile tarife aprobate săptămâna trecută de Agenţia naţională de reglementare în energetică intră de astăzi în vigoare. Deşi Guvernul a promis că familiile sărace vor fi ajutate să-şi plătească facturile, deocamdată nu a fost identificat mecanismul prin care se va face acest lucru”. Conţinutul ştirii sunt fostele şi actualele tarife. Fişa de monitorizare menţionează actorii politici: V.Buliga, având intervenţii, şi D.Chirtoacă, care este doar pomenit. Ştirea este trecută la categoria pozitiv. Următoarea ştire cu caracter pozitiv este scumpirea produselor de primă necesitate, ca urmare a majorării tarifelor la energetice.  Citez: ”Comercianţii au luat-o înaintea noilor tarife şi au scumpit mai multe produse alimentare de primă necesitate. De câteva zile au crescut preţurile la zahăr, hrişcă şi ulei. În timp ce unii cumpărători se resemnează, alţii se plâng că nu vor putea face faţă noilor scumpiri. Vânzătorii spun că au fost nevoiţi să scumpească preţurile, pentru că au crescut tarifele la gaz şi energie electrică”. În Fişa de monitorizare însă găsim următoarele menţiuni: actorul politic – Guvernul, 104 sec, conţinut pozitiv. 
E.Rîbca: Putem viziona?

V.Meşină-Prodan: Ţin să mai prezint un exemplu de ştire cu caracter negativ, apreciată de monitori pozitiv. Citez: „Leul s-a depreciat azi brusc. Pentru prima dată în ultimii 4 ani, dolarul american a fost vândut cu 13 lei, iar euro cu 18,3 lei. Deprecierea monedei naţionale are loc a doua zi după declaraţia guvernatorului BNM D.Draguţan că Banca Naţională îşi va concentra eforturile în următorii 3 ani pentru a menţine o rată a inflaţiei de 4-6 %”. A doua zi după ce a menţionat că va menţine rata inflaţiei, leul s-a depreciat brusc. Fişa de monitorizare conţine următoarea informaţie: actor politic – D.Drăguţan, caracter pozitiv. Să vedem şi reportajul cu noile tarife din 19 ianuarie. 
Membrii CO vizionează.

V.Meşină-Prodan: Ţin să dau citire unui alineat din raport, ce caracterizează ştirea cu conţinut pozitiv: Ştirile cu conţinut pozitiv sunt determinate de acţiunile cu caracter pozitiv, de PR a actorilor politici, care le creează imagine favorizantă, atractivă vizavi de alţi actori politici şi câştigă prin aceasta simpatia şi ataşamentul publicului. Deoarece din ştirea dată, Guvernul a apărut cu caracter pozitiv tocmai 104 sec., ceea ce este foarte mult, vă zic care este topul celor 10 actori cu conţinut pozitiv: V.Filat – 71 de apariţii, Guvernul – 171 de apariţii.

C.Marin: Ştirea dată cum este catalogată?

V.Meşină-Prodan: Pozitivă pentru Guvern, 104 secunde.
Membrii CO discută.

V.Meşină-Prodan: La conţinut pozitiv pe primele locuri sunt: V.Filat – 75 de apariţii, Guvernul – 124 de apariţii şi AMN – 8 apariţii. V.Filat este urmat de D.Chirtoacă cu 41 de apariţii. Cu apariţiile lui D.Chirtoacă, am nişte exemple curioase. 
Încă o practică care mi-a părut foarte interesantă: în unele fişe de monitorizare este menţionat sumarul de la începutul ediţiei, în altele – nu. Sumarul, de obicei, este o propoziţie de câteva secunde. Să vedem ce găsim în fişe: menţiunile sunt prezente doar pentru ştirile cu conţinut pozitiv, iar cele cu caracter negativ lipsesc, de regulă. Este sugestiv în acest sens sumarul din 21 ianuarie, care are 4 anunţuri. Titlul „Audierile lui V.Voronin în dosarul 7 aprilie au fost amânate la solicitarea acestuia. V.Voronin este aşteptat de procurori pe 25 ianuarie”, cu durata de 13 secunde, este singurul titlu care nu este notat în fişa de monitorizare. În schimb titlul în care figurează primarul D.Chirtoacă, având durata de 7 secunde, în Fişa de monitorizare este indicat cu o durată de 37 secunde, caracter pozitiv.  

În ediţia din 22 ianuarie, titlul „Banca Mondială şi Fondul Monetar Internaţional au promis să examineze posibilitatea acordării asistenţei financiare a RM pentru alocarea de compensaţii familiilor cu venituri mici afectate de ridicarea tarifelor” are durata reală de 14 secunde, am monitorizat-o eu. În fişă găsim: V.Filat, pozitiv, apariţii – 34 + 28 sec. Asta înseamnă 62 sec în sumarul ediţiei. Ştirea propriu-zisă este de 62 sec. În Fişa de monitorizare găsim 141 sec. cu caracter pozitiv la adresa lui V.Filat. 

Am mai observat o tendinţă. 
În perioada monitorizată au avut loc „migrări” ale membrilor din partidele politice. Ştirile despre „migrarea” din AMN, de regulă, sunt notate neutru, iar ştirile cu „migrări” din PCRM – negativ. 
Stimaţi colegi, în baza unor asemenea detalii se constituie rezultatele generalizate ale raportului de monitorizare pe care-l examinăm. ... Ţineam să fac cunoscute asemenea inexactităţi la această şedinţă.

D.Ţurcanu: Doresc să-mi expun părerea pe marginea unor exemple. Primul moment e că sumarele au fost cronometrate nu ca ştire, ci în durata ştirilor. Ceea ce a fost anunţat în sumar, le-am contabilizat când era vorba de subiectul respectiv.

Fişa de monitorizare este un document de lucru. Noi am lucrat în nişte condiţii extraordinare. Un singur om a monitorizat toate ediţiile de radio şi unul la TV. Să nu confundăm ceea ce am făcut noi cu calitatea ştirilor. Noi am constatat doar. 
V.Meşină-Prodan: Dacă fişa este de lucru, pentru dvs, atunci când aţi generalizat nu tot de fişă v-aţi condus? Îmi pare rău. În ştirea în care V.Voronin declară că M.Ghimpu spune prostii, V.Voronin are 180 sec negativ, iar M.Ghimpu are 11, deoarece cuvântul M.Ghimpu a fost spus de 2 ori şi se cronometrează de câte ori a apărut la ecran. N-ar fi normal să fie menţionat cine e vizat? Pentru M.Ghimpu e cu conţinut negativ, pentru V.Voronin cu conţinut pozitiv. 

D.Ţurcanu: Noi aşa am şi contabilizat. 
Membrii CO discută. 
I.Munteanu: Apariţiile celor care formulează o opinie sunt negative, dar le notaţi cu conţinut pozitiv pentru guvernare. Am văzut câteva cazuri când nu este confirmat, pun la îndoială că acele 171 de apariţii sunt pozitive şi când trataţi cu conţinut pozitiv, ele sunt cu conţinut negativ. 
D.Ţurcanu: Sunteţi în drept să puneţi la îndoială, deşi eu am alte date.

V.Meşină-Prodan: De unde reies datele dvs, decât din fişe? Nu au fost menţionaţi V.Voronin şi PCRM cu conţinut negativ în perioada monitorizării. Reiese din hârtiile pe care le am în faţă.

D.Ţurcanu: Ele sunt pentru lucru intern. Eu ştiu subiectul şi împreună cu monitorul respectiv am reieşit din conţinutul subiectului. 
E.Rîbca: Vă mulţumim. Cuvânt i se oferă dnei Raisa Lozinschi.

R.Lozinschi-Hadei: Dl D.Ţurcanu spunea că acest raport efectuat de departamentul dlui este un diagnostic, o situaţie clinică a ceea ce se întâmplă la radio şi TV. După ce am confruntat ştirile din 25-31 ianuarie cu fişele de monitorizare din aceeaşi perioadă, cred că aceasta monitorizare este eronată şi făcută doar de ochii lumii.  
Am impresia că poate nu e făcut intenţionat: cei care au pus „plusuri” sau nu cunosc anumite aspecte, sau nu-şi dau seama. Am să exemplific cu nişte cazuri concrete. În săptămâna monitorizată de mine am găsit peste 20 de exemple de monitorizare eronată. 
O ştire interesantă este că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a început sesiunea de iarnă, iar delegaţia Moldovei e reprezentată de 4 parlamentari. Ştirea e o intervenţie telefonică a dlui Gr.Petrenco care a anunţat că a plecat la invitaţia unui partid de orientare socialistă din Europa şi că e pentru prima dată când Moldova nu are un reprezentant al opoziţiei. Gr.Petrenco acuză guvernarea actuală că este nedemocratică şi pentru prima dată în istorie se întâmplă lucrul ăsta. Sursa a doua lipseşte. Asta ţine de ştire. Nu au fost de găsit membrii delegaţiei parlamentare, deşi Parlamentul este mare. Gr.Petrenco are o intervenţie de 1 minut. Cuvintele reporterului sar în ajutorul lui Gr.Petrenco şi ştirea este prezentată cu un caracter neutru. 
În ediţia din 26 ianuarie sunt 3 ştiri la rând. Prima: „Moldova intenţionează să ia experienţa UE de la Lituania”, se referă la întrevederea dintre V.Filat şi premierul lituanian. Apoi s-a întâlnit cu M.Ghimpu. A doua: că a plecat la un for  economic. Ştirile prezintă un eveniment oficial, în opinia mea e neutru: s-au întâlnit, au discutat. Această ştire, când e vorba de V.Filat, este cu caracter pozitiv, când e vorba de M.Ghimpu – cu caracter neutru. Iar la forul economic iarăşi e pozitiv. 
D.Ţurcanu: În prima ştire este vorba de anumite tratative şi de obţinerea unor performanţe pentru RM. Cea de-a doua este protocolară, că s-a întâlnit cu M.Ghimpu. În ambele cazuri prim-ministrul obţine anumite rezultate.

R.Lozinschi-Hadei: El doar s-a întâlnit, este caracterul neutru al ştirii. Sunt nişte discuţii. Nu a obţinut nişte rezultate. 
D.Ţurcanu: Când a fost în SUA, vizita a fost cu caracter neutru, dar rezultatele obţinute ne-au făcut să o apreciem pozitiv. V. Filat îşi face imagine pozitivă, pentru că în urma acestor tratative s-a obţinut ceva. 
Membrii CO discută. 
R.Lozinschi-Hadei: Este discutabil, într-adevăr, jurnalismul nu este matematică. O ştire de la o conferinţă de presă a PCRM-ului.  Ştirea este anunţată: „PCRM este îngrijorată de majorarea salariilor cadrelor didactice”, ceva nu e corect... două doamne acuză guvernarea că pe perioada vacanţei nu vor primi salariile. Apare L.Bujor, care explică, este pomenit V.Filat în trecere. Sunt indicaţi 3 actori politici şi pentru toţi este prezentată ştirea ca fiind negativă. Şi pentru L.Bujor care a explicat, şi pentru PCRM, şi pentru V.Filat. 
O altă ştire: „Juristul din PCRM, S.Sîrbu l-a acţionat pe M.Ghimpu în judecată”. Cred că ştiţi la ce mă refer. Sunt două cruciuliţe la negativ şi pentru M.Ghimpu, şi pentru S.Sîrbu. E o ştire conflictuală şi ambii sunt prezentaţi cu caracter negativ. 
D.Ţurcanu: Considerăm că e negativ pentru ambii.  Fiecare îl prezintă pe celălalt într-o lumină negativă. 
R.Lozinschi-Hadei: M.Ghimpu spunea doar că e dreptul oricui să atace în judecată. Nici nu spune, dar a declarat reporterilor. Putem privi ştirea, dacă doriţi.

Tot în 26 ianuarie, ştirea: „Măsuri de securitate sporită la Chişinău, în legătură cu vizita lui T.Băsescu”. Actorul politic este indicat prim-ministrul. În ştire e vorba de un funcţionar de la Ministerul Afacerilor Interne, nu de premier. Ştirea este cu caracter neutru. Nu ştiu cum aţi contabilizat, dar este o greşeală.

Altă ştire: „Vizita lui T.Băsescu la Chişinău nu este oportună, este de părere V.Voronin”. Când a venit la procuratură, V.Voronin şi-a exprimat opinia şi vizavi de această vizită, în final se referă la alegerile anticipate, că ar fi bine să fie în acest an. Ştirea este alcătuită din aceste două declaraţii ale lui V.Voronin. Ştirea este notată cu caracter negativ. După aceasta urmează o declaraţie a PD citită de prezentatoare – ”Vizita lui T.Băsescu va semnifica desfăşurarea unei etape pragmatice în relaţiile dintre...”, – având caracter neutru. La V.Voronin cu declaraţie directă este negativă, iar cea citită de PD despre aceeaşi vizită este neutră. Cum poate ştirea asta să fie negativă pentru V.Voronin?

D.Ţurcanu: Este negativă pentru guvernare. 
R.Lozinschi-Hadei: Nu e scris nicăieri, în dreptul lui este scris pozitiv.

V.Meşină-Prodan: Este adevărat că e pentru guvernare, dar aici nu este scris. 
R.Lozinschi-Hadei: Exemple din astea mai sunt. Ştirea din 27 ianuarie: „Expoziţia „Fabricat în Moldova””, un reportaj despre expoziţia tradiţională de la Moldexpo. Este o suită de oficiali prezentă acolo. V.Filat are o intervenţie, Gh.Cucu de la Camera de Comerţ şi Industrie. În fişă ca actori politici figurează V.Filat şi V.Lazăr cu caracter pozitiv. E un mesaj neutru, dar ştirea e catalogată cu caracter pozitiv. V.Lazăr apare doar o secundă într-un cadru.

D.Ţurcanu: Apariţia în cadru cu anumite elemente poartă de asemenea conotaţie pozitivă.

R.Lozinschi-Hadei: Dar nu era numai V.Lazăr şi V.Filat acolo, delegaţia era mare. De ce nu sunt indicaţi toţi?

R.Lozinschi-Hadei: Altă ştire „Ex-preşedintele P.Lucinschi la 70 de ani”. De obicei, asemenea ştiri sunt pozitive. P.Lucinschi nu este indicat ca actor politic, D.Diacov şi V.Filat au câte o intervenţie şi sunt neutri, e ok.

De pe 28 ianuarie o ştire „Conferinţă de presă a PCRM la care se cere anularea deciziei de majorare a tarifelor”, actori politici: E.Muşuc, PCRM, V.Parlicov de la ANRE, O.Reidman de la PCRM şi V.Filat. Pentru E.Muşuc şi V.Parlicov de la ANRE sunt 2 plusuri la negativ. E.Muşuc atacă, iar V.Parlicov este atacat. În dreptul lui O.Reidman şi V.Filat nu e nimic. Înţeleg că şi pentru ei e valabil negativ. Am mai văzut într-o ştire, uneori actorii politici sunt indicaţi greşit. De exemplu, la o conferinţă de presă a PCRM, în care e vorba de V.Pavlov, comunistul, la actorii politici este indicat V.Parlicov de la ANRE şi cu conţinut negativ. Sunt nişte erori de monitorizare. 
Altă ştire „Sesiunea de primăvară a Parlamentului va începe în 2 săptămâni. În decursul lunii februarie, AIE va adopta o poziţie referitoare la modificarea Constituţiei”. Este vorba de conferinţa de presă a PD, dl M.Lupu. Ştirea este indicată ca neutră. De ce nu aţi indicat-o ca pozitivă, deoarece au fost invitaţi jurnaliştii? Prima ştire se referă la Anul Gr.Vieru 2011, apare R.Vieru care spune ce a organizat şi ce urmează să facă, este amintit un plan aprobat de Guvern. Sunt arătaţi toţi miniştrii, fugitiv. Actori politici sunt indicaţi V.Filat, V.Osipov, B.Focşa şi pentru ei – pozitiv. De ce doar aceştia trei?

Mai sunt exemple de felul acesta. De exemplu, ştirea din 30 ianuarie: „Critici dure la MAI”. Actori politici: V.Filat şi V.Catană, caracter negativ. Ei vin, dau indicaţii, scot la iveală lucruri murdare, care au fost făcute până la ei. De ce negativ, dacă ei îşi fac imagine? Trebuiau prezentaţi la pozitiv.

Toate aceste exemple confirmă că rezultatele monitorizării sunt eronate.

E.Rîbca: Dna R.Lozinschi-Hadei, vă mulţumim. În continuare ofer cuvântul dnei A.Peru-Balan.

A.Peru-Balan: Este o problemă în analiza calitativă a ediţiilor informative. Mă gândesc, dacă nu purtăm şi noi o parte din vină pentru acceptarea Fişei de monitorizare. Mi se pare imperfect instrumentarul de cercetare calitativă. Probabil că la compartimentul context negativ se cerea încă ceva: negativ pentru cine sau faţă de cine. În acest sens o ştire putea fi contabilizată de două ori.

De exemplu, subiectul informaţiei putea să plece la pozitiv, atunci când V.Voronin vorbeşte despre M.Ghimpu şi negativ pentru obiectul ştirii. Eu nu cred că s-a făcut din rea intenţie sau premeditat. Poate trebuiau puţin instruiţi cei care au executat această monitorizare.

Mai am câteva obiecţii. Ediţia din 11 februarie are 4 gafe de felul acesta. Informaţii care nicidecum nu pot fi apreciate cu caracter pozitiv. Este vorba de revenirea din vacanţă a deputaţilor şi scandalurile legate de „turismul” dintr-o fracţiune în alta. În ştirea din minutul 4 sunt vizaţi vreo 4-5 actori politici: S.Rusu, membră PCRM, care aderă la Moldova Unită, M.Postoico, V.Voronin care fac replici şi V.Untilă care abandonează AMN-ul şi S.Urechean. Toată această informaţie, care vizează 5 actori politici, este contabilizată doar la context negativ pentru PCRM. Ceea ce vorbeşte V.Voronin, este capital de imagine pentru el. Ce are V.Untilă cu contextul negativ pentru PCRM? Toată informaţia asta de 2 min. 11 sec. pleacă automat la context negativ pentru comunişti. 
Un alt exemplu. Subiectul referitor la scoaterea sârmei ghimpate de la Prut, apare cu calificativul neutru. E un subiect conflictual cu 3 actori politici (V.Voronin, V.Filat şi M.Ghimpu). V.Filat şi M.Ghimpu sunt menţionaţi. Dar a doua sursă care este? Se spune doar că actuala guvernare nu a fost de găsit. Asta nu poate fi apreciată ca sursa a doua.

Membrii CO vizionează.

A.Peru-Balan:  În emisiunile de ştiri se confundă subiectele cu tematică culturală şi cele cu tematică politică. În ediţia din 14 februarie, la min. 26.46, apare un reportaj din sediul PLDM despre expoziţia busturilor lui Gr.Vieru. Este o formulă clasică de PR politic: organizarea unui eveniment sau pseudo-eveniment. Subiectul dat nu este unul cultural, ci politic ce aduce capital de imagine pentru PLDM.  

Membrii CO discută.

A.Peru-Balan: Spre final să vedem şi latura pozitivă a monitorizării. Problemele grave ale ştirilor sunt: 1.Geografia ştirilor. Nu este normal ca pe parcursul unei luni de zile să fie doar două ştiri referitor la malul celălalt al Nistrului. Din 38 de localităţi au fost invocate doar 18. 2. Ierarhizarea. Prioritate în ştiri se acordă informaţiilor din economie. Sunt categoric împotriva informaţiilor despre directori care bat elevi, despre tinere care dansează pe morminte. Aceste informaţii nu sunt caracteristice unei televiziuni publice. 3. Tehnicile de realizare a ştirilor. Unde au dispărut stand-up-urile, comentariile? 4. Moldova 1 este uşor manipulată de actorii politici. Conferinţa de presă este cel mai folosit instrument de momeală PR. Agenda setting trebuie să o pregătească jurnalistul, şi nu actorul politic.

Prin cantitate nu putem să concurăm cu actualele posturi TV, noi trebuie să ne poziţionăm prin calitatea informaţiilor. Eu pledez pentru un stil sobru şi decent.  

E.Rîbca: Revenim la subiectul dezbaterilor privind examinarea raportului  de monitorizare. Reamintesc că este prezentă administraţia companiei.

C.Marin: Sunt câteva lucruri importante. Primul: avem nevoie de monitorizări atât interne, cât şi externe. Ele sunt utile angajaţilor companiei. Al doilea: urmează să sporim calitatea metodologiei şi operatorilor care efectuează această monitorizare. Carenţele, care au fost invocate astăzi, pun sub semnul întrebării, trezesc anumite suspiciuni în privinţa corectitudinii concluziilor datelor statistice cantitative şi calitative. M-au pus în gardă erorile monitorizării. Presupun că ele nu sunt unicele şi ultimele. Atunci merită să aplec urechea la rezultatele monitorizării respective sau nu? De aceea, trebuie să revenim la metodologie, să desfăşurăm şi să aplicăm foarte atent şi migălos fiece poziţie din metodologia cercetării şi operatorii să fie instruiţi. Când e vorba de aspect calitativ, loc pentru interpretări subiective sunt multe. Pentru a evita asemenea interpretări, trebuie să stabilim nişte poziţii foarte clare. Al treilea: nu trebuie să luăm perioade atât de extinse pentru monitorizare. Perioadele extinse devin ineficiente pentru cei care lucrează nemijlocit, care au nevoie imediat de rezultatele monitorizării. Propun să facem monitorizări pe 3 zile, ca apoi a 4-a sau cel târziu a 5-a zi să avem rezultatele. Trebuie să venim cu rectificările necesare ca să respectăm pluralismul, echilibrul, geografia tematică a subiectelor. După o lună intervenţiile pot fi făcute, dar au efect întârziat. 

Din ceea ce am auzit astăzi, conchid necesitatea de a obţine consultări speciale, poate să preluăm nişte metodologii validate de monitorizare de la alte companii. Consider că putem invita reprezentanţii serviciilor de monitorizare internă aici la companie ca să facă nişte training-uri. Poate ar trebui să ne gândim la numărul şi calitatea monitorilor interni, fiindcă presupun că este un volum foarte mare şi nu e cazul să mergem pe mâna unui singur monitor la radio şi TV. Problema dată trebuie examinată şi soluţionată.

De asemenea, este cazul să efectuăm monitorizări tematice: politice, economice.

Vreau să-mi exprim regretul privind rezultatele monitorizării: cred că şi echipa de monitorizare nu s-a simţit prea bine în momentul când i s-au arătat incorectitudinile. Lucrul acesta trebuie luat în calcul.

E.Rîbca: Dle A.Dorogan, doriţi să interveniţi, chiar dacă am discutat preponderent despre activitatea TV?

A.Dorogan: Consider că monitorizările sunt necesare. Dincolo de faptul că este bine să avem un tablou foarte clar şi transparent, urmează să determinăm caracterul aplicativ şi eficienţa acestei monitorizări pentru politicile editoriale. Cum am putea corecta, ajusta şi interveni în aceste politici editoriale? Am putea distribui fişa de monitorizare chiar a doua zi. Pentru a asigura eficienţa monitorizării, sunt necesare programe de training. Trebuie diversificată şi tematica monitorizărilor: evenimentele sociale, economice etc. Un şef de redacţie, evident, nu-şi poate crea un tablou real, el are doar o impresie, fapt pentru care monitorizările i-ar fi utile.

E.Rîbca: Vă mulţumim. Dna A.Sîrbu, şedinţa de concurs la care aţi fost numită în funcţie a avut loc la 20 februarie. Această monitorizare se referă la perioada de până la 14 februarie. Menţionez că nu sunteţi vizată în mod direct de această monitorizare. Dacă doriţi să vă expuneţi, vă ofer cuvântul.

A.Sîrbu: Doresc. Erau zile când nu apucam să văd agenda zilei. Mă trezeam seara cu ştiri de la Guvern: 1, 2 sau 3 ştiri în capul jurnalului. Ceea ce se întâmplă la ştiri la Moldova 1 nu este o mostră de profesionalism. Carenţe sunt multe, de aceea este foarte important să avem măsurători concrete.

E.Rîbca: La şedinţă sunt prezenţi şefii subdiviziunilor IPNA. Este prezentă dna R.Rusu, chiar dacă nu am pus în discuţie monitorizările de la radio. Vă oferim cuvântul, dacă aveţi careva obiecţii, sugestii.

R.Rusu: Avem nevoie de monitorizări tematice, deoarece eram în aşteptarea Baromentrului de opinie, pentru că era o monitorizare tematică, după care îmi dădeam seama, care tematică prevalează şi care este lăsată în umbră.

Într-adevăr, în vâltoarea agendei zilei, poate nici nu îţi dai seama că prevalează politicul şi laşi în umbră socialul sau problemele de sărăcie, preţuri. Aceste monitorizări care ar veni, poate la fiecare săptămână sau câteva zile e ca un duş care te opreşte, îţi arată tabloul încă o dată şi poţi face modificări în politica editorială din mers. 
E.Rîbca: Am două întrebări faţă de dvs. Aţi avut acces la rezultatele monitorizării? 
R.Rusu: Astăzi le-am primit.

E.Rîbca: Dle D.Ţurcanu, aţi transmis rezultatele monitorizării?

D.Ţurcanu: Da, am transmis: la 1 martie – la „Mesager” şi dlui M.Scoarţă, la 5 martie – dnei R.Rusu, dlui A.Dorogan – permanent. Dnei A.Sîrbu i-am expediat pe data de 10. 
E.Rîbca: Dnă R.Rusu, este posibil ca aceste date statistice din fişele de monitorizare să fie completate de subdiviziunea pe care o reprezentaţi în ceea ce priveşte durata? Astfel încât direcţia de monitorizare să se ocupe de altceva decât de date de durată? 
R.Rusu: Da, am putea. 
E.Rîbca: Cred că vom reveni la acest subiect. Dle D.Ţurcanu, aveţi ceva de adăugat înainte de a purcede la dezbateri? Stimaţi colegi, îmi pare corect să instituim o practică, când criticăm administraţia sau reprezentanţii companiei, să le oferim cuvântul să se expună pe marginea subiectelor în discuţie. 
În continuare, dacă nu aveţi nimic împotrivă, urmează să purcedem la dezbaterile pe marginea acestui raport. Totuşi, au fost două propuneri din partea membrilor CO de a face o pauză de 5 minute. 
După pauză:

Imprimare parţial indescifrabilă.

E.Rîbca: Fişele de monitorizare trebuie plasate pe site. Poate ar fi cazul să facem monitorizări săptămânale pentru a putea sancţiona jurnaliştii. Propun spre aprobare următorul proiect de decizie: „1. În urma examinării Raportului de monitorizare a programelor de ştiri ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” (18 ianuarie – 14 februarie 2010), prezentat de Direcţia Monitorizare, Relaţii Publice şi Internaţionale a IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, se constată discrepanţa dintre conţinutul şi analiza cantitativ-calitativă a ştirilor. 2. În conformitate cu p.1 din prezenta hotărâre, Raportul de monitorizare a programelor de ştiri ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” (18 ianuarie – 14 februarie 2010) se consideră irelevant din perspectiva aprecierii echilibrului şi pluralismului politico-social în programele de ştiri ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”. 3. Se recomandă preşedintelui IPNA Compania „Teleradio-Moldova”:

3.1. să evalueze activitatea Direcţiei Monitorizare, Relaţii Publice şi Internaţionale a IPNA Compania „Teleradio-Moldova”;

3.2. în termen de 3 (trei) luni, să prezinte Consiliului de Observatori informaţia privind optimizarea mecanismului de monitorizare internă a serviciilor de programe ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”.

I.Munteanu a propus să fie micşorat termenul. S-a convenit a stabili termenul de 2 luni. Se votează hotărârea în care va mai fi inclusă fraza „Directorii vor informa publicul, cu regularitate, despre rezultatele monitorizării interne ale programelor de ştiri”.

“Pentru” – unanim.

La Diverse se examinează o serie de scrisori adresate CO.

1. Se propune a fi remisă scrisoarea din partea angajaţilor Redacţiei „Comunitate” TV administraţiei Companiei pentru soluţionare. Se pune la vot.

S-a votat: “Pentru” – unanim.

2. Se propune a fi remisă scrisoarea din partea angajaţilor secţiei sport TV administraţiei Companiei pentru soluţionare. Se pune la vot.

S-a votat: “Pentru” – unanim.

3. Examinarea scrisorii de la Comisia parlamentară de profil prin care se  solicită delegarea unui reprezentant al CO în cadrul Consiliului public-privat pentru reformarea audiovizualului. A fost pusă la vot candidatura dlui E.Rîbca. 

S-a votat: “Pentru” – unanim.

4. Examinarea scrisorii din partea Asociaţiei Presei Independente prin care se solicită delegarea unui reprezentant al CO în Grupul de lucru public-privat pentru fortificarea presei. Se pune la vot candidatura dnei R.Lozinschi-Hadei.

S-a votat: “Pentru” – unanim.

5. Examinarea scrisorii din partea Radio Europa Liberă privind solicitarea retransmisiei unor programe pe undele postului radio public. C.Marin a informat membrii CO că în curând, la data de 22 martie, va avea o întâlnire cu reprezentanţii corporaţiei de la New York. În opinia preşedintelui Companiei, este posibilă doar o colaborare bazată pe coproducţie. E.Rîbca a propus  amânarea examinării scrisorii. 
S-a votat: “Pentru” – unanim. 
6. Examinarea scrisorii din partea unor angajaţi ai Companiei (70 la număr), prin care se solicită ajustarea salariilor tarifare în conformitate cu legislaţia în vigoare. S-a propus examinarea sesizării la şedinţa următoare.

S-a votat: “Pentru” – unanim. 
7. Examinarea petiţiei parvenite din partea dlui I.Opincă.
E.Rîbca: Oferim cuvântul dlui I.Opincă.

I.Opincă: Am activat la Companie din 1988, în Redacţia sport. Am început ca referent, apoi redactor, şef de secţie. Din 2004 până în 2007 am fost redactor-şef la Redacţia emisiuni sportive radio-TV, o redacţie mixtă. Aşa a hotărât vechea administraţie, deşi se cere, în opinia mea, o redacţie separată. Din anumite motive, s-a decis să fie o redacţie mixtă. În 2007 am plecat în concediu. Am fost anunţat de către administraţia Companiei că, între timp, redacţia a fost lichidată. Modul de a o lichida a fost straniu. Evident, am protestat cum am putut în vremea ceea. Mi s-a propus, dl P. Sinica a venit cu nişte ţidule, o funcţie la radio, de şef de secţie. M-am consultat cu juriştii şi m-au convins că s-a procedat ilegal. În primul rând e o prostie că s-a lichidat redacţia sport cu motivaţia ca să se facă două sectoare separat, pentru ca să se îmbunătăţească reflectarea sportului. Nu vreau să comentez, ca să nu spuneţi că trag pătura peste mine. Vedeţi şi dvs în ce stare se află sportul astăzi şi la TV, şi la radio. Când era redacţie separată, era timp separat, cel puţin la radio s-a păstrat chestia asta, dar la TV sportul a fost trecut la ”Mesager” şi, evident, când trebuia să fie dat V.Voronin de mai multe ori în „Mesager”, dacă erau 3-4 secvenţe, sportul „zbura”. Sau dacă rămânea una din trei era bine. Înţeleg şi revolta colegilor – era loialitate faţă de partidul de guvernământ. Despre asta am scris şi în presă, în câteva articole. M-am întors din concediu şi găsesc lichidată redacţia. Era lichidată ilegal. Am semnat şi în ordinele CO, şi dlui V.Todercan, am copiile la mine, că nu sunt de acord, deoarece au fost comise ilegalităţi. Sunt în arhiva dvs cred că toate acestea. În ce constau ilegalităţile? În primul rând, dacă au vrut să lichideze redacţia, trebuia să fie vizat fiecare membru al redacţiei cu 2 luni înainte. Nu s-a făcut, mai mult ca atât, m-au pus la curent, după ce am revenit din concediu. După ce am refuzat funcţia asta, făcută nu ştiu pentru cât timp pentru mine, m-a pus la curent dl P.Sinica că uite de astăzi 2 luni de zile eşti preavizat, dacă nu ai acceptat funcţia propusă. Două luni de zile eşti redactor-şef, după asta eşti liber. Încălcările au ţinut lanţ. Au păşit strâmb şi au mers strâmb până la urmă. Două luni de zile am fost redactor-şef la redacţia care era lichidată, când eram în concediu. Frecventam serviciul. Am fost la dl V.Todercan, la A. Răileanu, dar nu prea aveai cu cine vorbi, fie vorba între noi. Am făcut un demers şi la CO. Atunci dna M.Şlapac era preşedinte. Mi-a venit un răspuns că totul e legal, aşa trebuie să se întâmple. Am copia aici. După asta am fost nevoit să dau în judecată. Mai sunt şi alte ilegalităţi mici, dar să nu pierdem timpul. Am pierdut procesele de judecată. Mi-am dat seama că am intrat într-o luptă ilegală cu sistemul de la „Teleradio-Moldova”, care ştim noi cum era pe alocuri şi cu partidul comuniştilor care era la putere. Mi-am dat seama pe urmă de ce se întâmplă aşa. Eu credeam că câştig procesul sută la sută. Orice jurist mi-a spus asta. Dar am pierdut proces după proces. Dl I.Muruianu şi-a făcut cinstit datoria faţă de patrie, cum s-ar spune. Am pierdut toate trei procese şi am fost nevoit să apelez la CEDO. Din toamna anului trecut dosarul se află la CEDO. Între timp am căpătat un document, după părerea mea preţios, de la G.Gorincioi, acum după ce s-a schimbat puterea. Unde dlui a recunoscut franc, dle E.Rîbca aţi fost la această şedinţă, când s-a discutat chestiune mea. Pot să vă citesc punctul 1: „se ia act de sesizarea dlui I.Opincă şi se consideră că lichidarea Redacţiei emisiuni sportive radio-TV a Companiei „Teleradio-Moldova” nu a fost efectuată în conformitate cu prevederile Codului audiovizualului”. Comentariile sunt de prisos. Mai departe este rugat CO să respecte cu stricteţe.... punctul 3 din decizia CCA vizează CO. Adică la un nivel destul de solid. Vă daţi seama că aceste decizii, judecata noastră era la pământ, CEDO îşi va spune cuvântul. Discutând cu dl E.Rîbca mi-a spus să vin la o conversaţie cu dvs, cu noul CO, care ar putea să-şi spună opiniile. Sunteţi rugat delicat chiar şi de CCA, ca să luaţi act de cazul ăsta straniu. Nu e vina dvs evident, nu vă acuz, că nu aţi fost atunci. Oricum, e o situaţie stupidă, care ar putea fi reparată. Am ascultat de apelurile dlui A.Tănase, ministrul justiţiei, şi altor conducători care au zis, dacă e posibil, unele cazuri să fie ameliorate pe loc că şi aşa sunt multe cazuri la CEDO. Mai ales unde e clar că procesul va fi pierdut. Asta e rugămintea mea, să mă ascultaţi şi să luaţi o decizie. Pâinea şi cuţitul e în mâinile dvs. Gafa este făcută de vechea conducere şi vechea componenţă a CO. S-au făcut atât de multe greşeli: CO ia decizia pe 29 iunie ca să fie lichidată Redacţia sport; la 13 iulie, cu 2 săptămâni mai târziu, dl V.Todercan emite ordinul de lichidare a redacţiei la 29 iulie. Ordinul intră în vigoare la 29 iulie, cu două săptămâni în urmă. Sunt nişte lucruri elementare. Oricum trebuie reparate chestiile astea. Dacă aveţi întrebări.

E.Rîbca: Ce solicitaţi?

I.Opincă: Eu solicit să fie reparată această gravă eroare. Am vorbit cu dl A.Dorogan şi C.Marin, sunt dispuşi s-o facă.

E.Rîbca: Văd în scrisoarea dvs scrise următoarele: „În contextul celor expuse rog: 1. Să dispuneţi reexaminarea deciziei CO nr.1/21 din 29 iunie 2007 în temeiul căreia a fost lichidată Redacţia emisiuni sportive Radio-TV, 2. Să dispuneţi aprobarea în cadrul CO a chestiunii restabilirii Redacţiei emisiuni sportive Radio-TV”. În lectura acestor puncte am făcut nişte prescurtări. Solicitaţi să anulăm o decizie a CO. Prin faptul, că anulăm o decizie, nu decidem automat restabilirea subdiviziunii. În cazul când se creează o subdiviziune la companie, trebuie să existe o propunere din partea administraţiei. Văd o problemă de ordin juridic. Solicitaţi restabilirea redacţiei: aici este o problemă de ordin juridic în ceea ce priveşte raportul dintre administraţie şi CO. Dvs nu solicitaţi restabilirea la serviciu.

I.Opincă: Asta reiese de la sine. Pot să adaog. 

E.Rîbca: Este hotărârea Curţii Supreme de Justiţie în care scrie: concedierea a fost legală. În cazul în care CO decide ceva, ajungem în situaţia când obligăm preşedintele să vă ia la lucru. Şi dl preşedinte o să spună că intervenim în politica editorială şi ne atribuim competenţe care nu ne aparţin. Mi-am spus opinia, după care vom audia părerea dlui preşedinte sau a dlui jurist, pentru început. Dle jurist, v-am rugat de 2 ori să examinaţi aceste documente. Am impresia că dna N.Beregoi v-a transmis documentele. 
A.Vicol: Avem o decizie irevocabilă a Curţii Supreme de Justiţie. Reieşind din faptul că dl I.Opincă spune că a obţinut un act de la CCA care confirmă faptul că, chipurile, Compania „Teleradio-Moldova” a procedat ilegal în procedura de disponibilizare. Din câte cunosc, dvs cu acest document aţi făcut cerere de revizuire la care aţi anexat actul la Curtea Supremă de Justiţie. Curtea a examinat suplimentar aceste act şi nu a găsit nicio ilegalitate în acţiunile Companiei „Teleradio-Moldova”. Eu pot să mă expun doar din punct de vedere juridic, dar nu din cel politic. Atât timp, cât există o decizie irevocabilă, aceasta are caracter imperativ şi este lege. 

C.Marin: Când a fost revizuită? 
A.Vicol: Acum nu demult, în 2009. Codul de procedură civilă are o prevedere: în raport cu actele, a căror examinare nu a fost posibilă în cadrul procesului de examinare a dosarului, poate fi înaintată cerere de revizuire. Ceea ce a şi făcut dl I.Opincă: a prezentat acest act suplimentar. Cererea a fost examinată şi, în cele din urmă, a fost respinsă. Altă chestiune ţine de angajarea, la momentul actual, a dlui I.Opincă: în altă calitate sau în aceeaşi calitate. Dacă era să fie în perioada de timp mai mică decât un an de zile din momentul disponibilizării până la momentul solicitării, nu era posibilă angajarea. Cunoaşteţi că timp de un an de zile de la disponibilizare, angajatorul nu dispune de dreptul de a angaja aceeaşi persoană în aceeaşi funcţie. La momentul actual este posibil, dar nu este de competenţa CO, ci a preşedintelui Companiei. Pentru aceasta urmează să fie modificate statele de personal în vederea includerii unei unităţi care, ulterior, ar putea fi ocupată de dl I.Opincă. Dar, în acest caz, este necesară desfăşurarea unui concurs, în conformitate cu regulamentul privind ocuparea funcţiilor în Compania „Teleradio-Moldova”. Nu poate fi emis un ordin de reangajare sau restabilire în funcţie, deoarece există o decizie irevocabilă a instanţei de judecată. 
I.Opincă: Are dreptate dl A.Vicol, am avut o cerere de revizuire, dar nu a avut succes. Pot să vă spun un singur nume. Revizuirea a fost condusă de dl N.Clima, care are cele mai multe procese pierdute la CEDO. Nu am venit la dvs să mă confrunt cu aceeaşi oameni, pe care îi trimitea V.Todercan să apere legalitatea aici. Nu am venit pentru aceasta, stimaţi membri ai CO. Am venit cu alte chestiuni, mai serioase. Am ascultat şi am urmărit deciziile dvs şi am încredere în majoritate din dvs. Altfel nici nu veneam aici, pentru bufonadă, cum a fost la N.Clima sau alţii, care îşi făceau mendrele. Compania era loială faţă de partidul comuniştilor şi mă rog... Am venit cu altceva. Dl E.Rîbca, aţi recunoscut, când vorbeam individual, că acesta este un proces pierdut la CEDO. Dacă găsim o cale amiabilă, evident că retrag actele de la CEDO. 
E.Rîbca: Vă înţeleg perfect. Înainte de a răspunde, ofer cuvântul preşedintelui IPNA. 
C.Marin: Am avut o întrevedere cu dl I.Opincă şi am discutat problema. Am spus că nu pot anula decizia, care nu-mi aparţine, dar i-am propus următoarele soluţii. Am spus că sportul ne interesează, am vrea să fie în grila noastră, plus că noi suntem la etapa de elaborare a noii grile. Când vom aproba noua grilă, vom anunţa concurs de proiecte pentru domeniul respectiv. I-am propus dlui I.Opincă să elaboreze proiectul, inclusiv instituţional. Cum vede el această redacţie. Atunci îl vom examina. E ceea ce pot face la etapa actuală. Am aprobat regulamentul prin care orice funcţie, inclusiv de conducere, se va face prin concurs.

E.Rîbca: Într-adevăr, v-am zis că în cazul în care dosarul de la CEDO va avea curs în continuare, există toate şansele ca acest dosar să fie pierdut de RM. La momentul de faţă, repet ceea ce am zis: nu este în competenţa CO să decidă  asupra reangajării, în condiţiile în care există această decizie a Curţii Supreme de Justiţie. Asta înseamnă că intervenim în atribuţii care nu ne aparţin. Angajările, cu excepţia a trei funcţii, pentru care CO organizează concursul, ţin de competenţa exclusivă a preşedintelui companiei. Am avut discuţii cu reprezentantul RM la CEDO, care mi-a zis că în cazul când reprezentantul RM la CEDO nu are confirmat acest dosar, reangajarea dl I.Opincă poate fi efectuată conform legislaţiei în vigoare. Or, la momentul de faţă este hotărârea definitivă a Curţii Supreme de Justiţie. Anularea oricăror hotărâri ar însemna o nouă angajare. Mă întorc la ideea sus-numită, angajările nu ţin de CO. Reconfirm ceea ce v-am zis. V-am promis că vom examina scrisoarea la şedinţă. Menţionez că în cazul în care dosarul dvs va avea curs, sunt sigur că reprezentatul CEDO va fi cel care va veni la noi să ne roage să vă primim la serviciu. 
V.Meşină-Prodan: E foarte regretabil cazul dlui I.Opincă. Din păcate, ilegalităţile care s-au făcut în companie în anii precedenţi, doar avem două colege care au fost concediate ilegal, care stau aici. Nu ştiu dacă e de competenţa CO.

R.Lozinschi-Hadei: Există o soluţie: va fi anunţat un concurs de proiecte.

I.Opincă: Dacă intru în concurs şi îl câştig, mă angajez la serviciu, dar cazul la CEDO continuă. Eu vă propun o variantă, de ce să nu o încercăm.

E.Rîbca: Am manifestat bunăvoinţă şi o manifest în continuare, dar nu pot să-mi asum atribuţii, care nu ţin de CO.

I.Opincă: CCA vă roagă să luaţi act de cazul meu şi să corectaţi.

C.Marin: Dvs cum vedeţi soluţia?

E.Rîbca: Nu aţi solicitat angajarea.

I.Opincă:  Eu văd o soluţie amiabilă. La judecată, deoarece au procedat aşa cu mine, am cerut 300 000 lei plus restabilirea în funcţie. Dacă s-ar găsi o soluţie, reangajarea la serviciu şi, cel puţin, să mi se plătească salariul pentru perioada dată.

A.Sîrbu: Nu este posibil! În baza cărui act? Nu este posibil, chiar dacă am vrea. Am face acelaşi lucru ca şi predecesorii noştri, am comite ilegalităţi.

Membrii CO discută.

E.Rîbca: Toţi cei de aici au manifestat o atitudine omenească. Puteam din prima zi să vă accept scrisoarea şi să vă spun să aşteptaţi răspunsul.

I.Munteanu: Să ştiţi că toţi de aici manifestă bunăvoinţă faţă de intenţiile dvs de a repara nişte ilegalităţi. Evident că există o obligaţie, dacă s-au comis ilegalităţi, să fie reparate. Din păcate, deciziile care au fost luate sunt obligatorii. În acest moment, nu putem repara o realitate juridică virtuală. Decizia la CEDO este o realitate juridică. Posibil o să vi se dea dreptate. Eu sunt pentru o soluţie amiabilă, dacă dvs veţi participa la concurs. Evident că aceasta se va lua în consideraţie şi toată lumea va aprecia, dacă veţi participa pe poziţii bune la preluarea responsabilităţilor acestui departament prin concurs. În acest moment însă ne cereţi imposibilul. Noi am luat notă şi putem să-i adresăm această solicitare administraţiei, să examineze şi să manifeste deschidere faţă de cazul dvs personal. Nu putem anula deciziile. 
I.Opincă: CCA a recunoscut că s-a comis o ilegalitate.

V.Meşină-Prodan: Dar nu a ordonat nimănui să vă reangajeze.

I.Opincă: Reangajarea putem să o lăsăm baltă, dar sunteţi obligaţi să luaţi măsuri. 
I.Munteanu: Singura măsură pe care administraţia poate să o ia, e să aibă un Caiet de sarcini ca departamentul sport să reapară.

I.Opincă: Înseamnă că daţi la râpă decizia CCA.

I.Munteanu: Nu ignorăm decizia CCA. Administraţia va lucra pentru ca în noul Caiet de sarcini să reapară departamentul sport. 
I.Opincă: Vă stimez, dle I.Munteanu, că aţi avut şi aveţi o poziţie clară şi nu umblaţi cu mâţa în sac. 
I.Munteanu: Eu nici acum nu umblu cu mâţa în sac, pur şi simplu dvs formulaţi o întrebare imperativă la care solicitaţi o soluţionare la care CO nu poate să vă răspundă. Este de latitudinea administraţiei să creeze departamentul dat.

I.Opincă: Dar trebuie să expediaţi un răspuns CCA că s-a comis o ilegalitate. Trebuie să daţi un răspuns ce măsuri luaţi. 
E.Rîbca: Vă reamintesc că este hotărârea Curţii Supreme de Justiţie, care declară că totul e legal. 
V.Ţapeş: Mi se pare convingătoare propunerea dlui I.Munteanu, să participe la concurs. Dacă nu e de acord, să aştepte şi decizia CEDO.

E.Rîbca: Asta este problema reprezentantului RM la CEDO.

I.Opincă: Oricum, eu vă rog să luaţi o decizie, că am nevoie de ea pentru CEDO. 
E.Rîbca: Stimaţi colegi, propun următoarea hotărâre: a remite scrisoarea administraţiei Companiei „Teleradio-Moldova” şi a prezenta soluţiile în momentul în care se prezintă noua organigramă. Cine este pentru?

S-a votat: “Pentru” – unanim.

E.Rîbca: Următorul subiect la Diverse este demersul dnei A.Peru-Balan.

I.Opincă: Mă scuzaţi, când pot intra în posesia răspunsului?

E.Rîbca: Va fi publicată pe site hotărârea CO, aproximativ într-o săptămână. În momentul în care o vedeţi, ne telefonaţi să veniţi să o luaţi. 
I.Opincă: Am scris o scrisoare în Comisia parlamentară, dnei C.Fusu. Nu a ajuns la dvs nimic?

E.Rîbca: Eu vă spun ce scrie în scrisoare: „solicităm să examinaţi problema”, ceea ce am făcut astăzi.

I.Opincă: Vă mulţumesc, la revedere. 

E.Rîbca: Următorul subiect la chestiunea Diverse este un demers al dnei A.Peru-Balan.

A.Peru-Balan: Mulţumesc, dle preşedinte. În Parlament se procedează la fel. Când e vorba de o declaraţie mai incendiară, se lasă la sfârşitul şedinţei. Voi da citirii unui demers către dna A.Sîrbu, pentru că în perioada în care am monitorizat dumneaei nu era în funcţie, dar aici este vorba de o emisiune, „Mesager”-ul din 24 februarie 2010:
„La 24 februarie 2010, Comisia parlamentară pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, condusă de deputatul liberal Corina Fusu, a organizat prima rundă de audieri privind modul în care sunt implementate prevederile Codului de ştiinţă şi inovare, adoptat de Parlament în anul 2004. În cadrul acestor audieri, consultări au participat cel puţin cinci părţi: deputaţi, reprezentanţi ai executivului, savanţi din cadrul Academiei de Ştiinţe a Moldovei (AŞM), rectori ai universităţilor de stat, experţi independenţi din cadrul societăţii civile. Prima rundă de audieri parlamentare nu s-a încheiat cu o decizie finală în vederea reformării ştiinţei din RM. A fost creat doar un grup de lucru, care va analiza unele aspecte de ordin intern ale comunităţii ştiinţifice, în special, modul în care sunt repartizaţi banii din buget între institutele AŞM şi universităţile de stat. Grupul de lucru urmând să vină cu propuneri de îmbunătăţire a modului de alocare a fondurilor de stat.

În seara zilei de 24 februarie 2010, în cadrul ediţiilor informative „Mesager” în limbile rusă şi română, prezentatorii au citit din studiou, în spatele unor imagini filmate în Parlament, un text cu următorul conţinut:

„Astăzi, cercetările ştiinţifice urmează să fie localizate în universităţi şi nu în instituţii subordonate Academiei de Ştiinţe a Moldovei, ca în prezent.”

Declaraţii în acest sens a făcut preşedintele Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, Corina Fusu, în cadrul primei runde de dezbateri publice pe marginea, implementării Codului cu privire la Ştiinţă şi Inovare, adoptat în 2004.

La dezbateri au participat reprezentanţi ai mediului ştiinţific, rectori şi directori ai instituţiilor de învăţământ din ţară.”

La 25 februarie 2010, a doua zi, prim-vicepreşedintele AŞM, acad. Teodor Furdui a înaintat un demers preşedintelui Companiei „Teleradi-Moldova”, Dlui Constantin MARIN, dr. hab., prof. univ., în care „roagă insistent să ofere savanţilor dreptul la replică la Moldova 1”, adică în ediţiile „Mesager” din 25 februarie 2010.

Textul replicii anexate demersului a avut următorul conţinut:

“Informaţia prezentată în cadrul ştirilor la „Mesagerul” din 24 februarie curent a avut un caracter tendenţios, unilateral şi n-a reflectat întregul spectru de opinii ale participanţilor la şedinţă.

La 24 februarie a fost examinată chestiunea privind implementarea Codului cu privire la ştiinţă şi inovare. În luările de cuvânt majoritatea vorbitorilor au apreciat pozitiv impactul Codului asupra revitalizării ştiinţei autohtone, diminuării exodului savanţilor din ştiinţă, consolidării comunităţii ştiinţifice academice.

Propunerile înaintate în cadrul şedinţei au fost axate preponderent pe îmbunătăţirea managementului distribuirii alocaţiilor bugetare. În concluzie a fost luată decizia privind crearea unei comisii care va examina problema în cauză”.

În ediţiile „Mesager” din 25 februarie 2010, replica oamenilor de ştiinţă din Moldova a fost citită doar parţial, ca pe o ştire oarecare, fără a se spune telespectatorului că e vorba de dreptul la replică cerut de AŞM. Mai mult decât atât, replica a fost prezentată în mare grabă la sfârşitul ediţiei, înainte de rubrica sport.

În calitatea mea de membru al Consiliului de Observatori, constat, cu regret, că Moldova 1, care are un nou director, a încălcat grav principiul echidistanţei şi cel al pluralismului de opinii, încălcând şi procedura legală de acordare a dreptului la replică. Or, din cele cinci părţi nominalizate mai sus, prezente la audierile parlamentare, Moldova 1 nu a dat decât opinia deputatului Corina Fusu, care - reiese din replica AŞM - a afirmat lucruri care nu corespund realităţii, pentru că la aceste audieri s-a vorbit despre altceva. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, Moldova 1 a ignorat opinia comunităţii ştiinţifice, a rectorilor universităţilor de stat, a societăţii civile şi a favorizat în mod vădit un partid politic aflat la guvernare, mai exact, Partidul Liberal, al cărui membru este deputatul Corina Fusu.

Ca om al presei şi cadru didactic universitar, cunosc faptul că anume acest partid are depusă în Parlament o iniţiativă legislativă, prin care se urmăreşte lipsirea AŞM de anumite competenţe extrem de importante pentru activitatea cercetătorilor şi integrarea savanţilor din Moldova în comunitatea ştiinţifică a UE. Prin urmare, la Moldova 1, Corina Fusu nu a spus ceea ce a fost în realitate la aceste audieri, unde rectorii au susţinut actualul sistem de gestionare a ştiinţei, ci a expus poziţia Partidului Liberal, pregătind opinia publică pentru “reforma liberală”.

În legătură cu cele expuse mai sus, formulez următoarele întrebări, la care aştept răspuns în scris:

1. De ce Moldova 1 nu a realizat un reportaj echidistant de la acest eveniment, reflectând opiniile tuturor părţilor participante la dezbaterile din Parlament? (Filmările puse pe post pe 24 februarie 2010 demonstrează faptul că echipa Moldova 1 a fost la faţa locului.)

2. Cine a decis ca spre difuzare să fie selectată doar opinia deputatului Corina Fusu? De ce Moldova 1 nu a citit integral replica AŞM, cu precizarea că în legătură cu dezinformarea din 24 februarie 2010, AŞM a cerut astăzi, 25 februarie 2010, dreptul legal la replică?

3. Cine de la Moldova 1 a decis că, în ediţiile „Mesager”, locul pentru informaţiile din domeniul ştiinţei este între rubricile cronica criminală şi sport?

4. Cine poartă responsabilitatea pentru admiterea acestor încălcări, care şifonează grav imaginea postului public de televiziune în faţa elitei intelectuale din R. Moldova?

5. De ce Moldova 1 nu organizează o dezbatere publică, de cel puţin o oră, privind reforma ştiinţei, începută încă în 2004, şi tendinţa din ultimele luni a unor forţe de a paraliza activitatea Academia de Ştiinţe a Moldovei, subiectul fiind unul major pentru societatea noastră?

C.Marin: Cred că demersul trebuie să fie adresat pe numele meu, fiindcă directorul TV era doar o zi la muncă.

A.Peru-Balan: Fiindcă vorbim de reformare obiectivă şi echidistantă, acum 4 zile informaţia despre un autocamion cu ţigări de contrabandă a făcut ocolul la toate posturile TV de pe piaţa mediatică. La Moldova 1 nu s-a şoptit nimic. Nu aş vrea ca angajaţii să creadă că actualii membri ai CO şi Conducerea companiei sunt loiali guvernării liberale. Aţi început reportajul de la conferinţa lui V.Voronin cu replica: „P.Tăriceanu infirmă...”. Nu trebuie să corupem puterea în felul ăsta.

I.Munteanu: Aş avea o rugăminte. Ar trebui să tratăm această problemă cu mai mult calm. Nu ar trebui să aruncăm toate pietrele în capul A.Sîrbu, deoarece abia intră în exerciţiul funcţiei. Sunt multe „bube” în programele de ştiri de la Televiziune, care s-au acumulat în urma unei lungi tradiţii. Nu cred că în acest moment, A.Sîrbu este responsabilă de toate păcatele. Cred că AŞM este paralizată din alt motiv. Nu de faptul că nu şi-a prezentat replica în buletinul de ştiri. Există o anumită animozitate la nivel politic, de câte ori apare sau nu un lider politic. Nu cred că acest lucru este atât de grav faţă de alte chestiuni structurale nesoluţionate.

A.Peru-Balan: Este o tendinţă nesănătoasă, deoarece pe site-ul AŞM au fost dispute aprinse şi când apare o informaţie neutră, şi când din 5 păreri se dă doar opinia dnei C.Fusu. 
I.Munteanu: Nu trebuie de exagerat importanţa acestui fapt. În RM nu există legislaţie cu privire la lobby. Acest domeniu nu este reglementat, deşi există un proiect de lege din 1998. În acest caz nu trebuie să promovăm interesele unei instituţii în defavoarea alteia.

C.Marin: Nu vreau să vorbesc despre AŞM, care este o instituţie de prestigiu. Este vorba de faptul, cum au fost reflectate audierile publice. Cazul a fost examinat. Noi am difuzat replica, am efectuat o anchetă de serviciu, în cadrul căreia am adunat toate explicaţiile. Am stabilit cine se face vinovat. Toate materialele sunt în cancelaria Companiei. Dna A.Bradu, care a fost editor atunci, a primit mustrare. Am vorbit în particular cu cei vinovaţi. Le-am explicat ce înseamnă dreptul la replică şi cum se face. Ne pare rău că s-a întâmplat cazul respectiv.

A.Peru-Balan: Vreau o prestaţie excelentă, echidistanţă şi pluralism de opinie.

V.Meşină-Prodan: Poate că A.Peru a vorbit emotiv, dar e ca o baie rece pentru conducere la început de cale.

I.Munteanu: Cred că ambii directori mai au nevoie de multă încurajare, fiindcă problemele lor sunt mari.  

Membrii CO discută.

A.Sîrbu: Vreau să vă spun că nu a fost o comandă ... în mare parte, jurnaliştii de la Moldova 1 ... fac „ceea ce le trăsneşte în cap”.

R.Lozinschi-Hadei: Urmărind reportajele, am identificat 2-3 reporteri care îţi lasă impresia că sunt angajaţi la nişte partide politice.

I.Munteanu: Vreau să vă spun că la ultima emisiune a dlui A.Dubrovschi, dlui a recunoscut că este membru a PCRM.

A.Sîrbu: Emisiunea cu dl A.Dubrovschi este suspendată. 

Membrii CO discută.

E.Rîbca: Vă propun spre examinare proiectul hotărârii CO, pe care vi l-am expediat, în format electronic. Acel proiect de hotărâre tradiţional, prin care se aprobă informaţia privind publicarea hotărârilor şi a proceselor verbale ale şedinţelor CO pe site. Este o modificare în hotărâre. Am transmis în ziua de 1 martie 2010 foarte multe hotărâri şi trei procese verbale. În aceeaşi zi au fost trimise toate materialele. Procesul nr.66 a fost publicat abia pe 9 martie. Nu m-am gândit că trebuie să verific de fiecare dată, care procese se publică pe site. Propun la vot această hotărâre. 
S-a votat: “Pentru” – unanim.

E.Rîbca: Preşedintele CO utilizează nişte hârtii care au fost puse la dispoziţie. Hârtii pe care este scris: „Preşedinte CO, data, anul, dispoziţie”. Conform legislaţiei, Preşedintele CO nu are dreptul să dea indicaţii, dispoziţii etc. administraţiei. Eu utilizez aceste hârtii, din motiv de economie.

I.Munteanu: Am o rugăminte faţă de preşedintele Companiei. Pe parcursul concursului şi toată lumea ştie că acest fenomen a existat: două persoane au confirmat că a existat cenzură. Eu vreau o investigaţie de serviciu pe marginea cazurilor de cenzură, care s-au făcut în Companie. Vreau ca acest lucru să fie făcut de către actuala administraţie.

 C.Marin: Cred că este  cazul să vă raportăm ce am făcut noi, ca această cenzură să dispară.

A.Dorogan: Investigaţia pentru etapa trecută nu o voi face, am declarat că trecutul le aparţine lor. Să fac eroi nu vreau.

E.Rîbca: A fost înaintată o propunere din partea unui membru CO. Am audiat opinia administraţiei. Urmează să pun la vot.

I.Munteanu: Înţeleg punctul dvs de vedere, dar nu sunt de acord cu opiniile exprimate. Apreciez că veţi face multe eforturi de acum înainte. Nu am o satisfacţie rezonabilă. Închid această problemă, dar nu cred că e artificială. Procesul meu nu e terminat. Eu nu am avut din mai 2007 dreptul să apar în nicio emisiune şi toţi colegii mei de la „IDIS”, de asemenea. Au fost organizaţii cenzurate. Dvs spuneţi că aceasta e nimic? Nu vreau să mă războiesc pe cont propriu, vreau o investigaţie de serviciu. Cred că la CO problema această trebuie tratată în serios. 

C.Marin: Vă înţeleg şi sunt de acord că problema este foarte serioasă. Dar ne propuneţi să ne uităm înapoi, în loc să privim înainte. Vreau să nu se mai întâmple situaţii din acestea, când unei organizaţii îi este interzis accesul la emisie.

Membrii CO discută.

V.Cucereanu: Mie îmi pare foarte importantă problema cenzurii. Nu ştiu cum să o rezolvi. De exemplu, până în 2002 dosarul de la CEDO a fixat fenomenul. Perioada din 2004 până în 2010 rămâne neacoperită.

I.Munteanu: IPNA are memorie instituţională. Dacă nu se trag lecţii şi nu se cunosc bine persoanele care au fost implicate, nu se va învăţa nimic.

E.Rîbca: Dacă nu aveţi nimic împotrivă, propun să trecem la următoarele subiecte. La CO a parvenit raportul financiar al Companiei. Cine doreşte, poate să intre în posesia lui. Dle C.Marin, în continuare urmează să examinăm Raportul anual al Companiei pentru anul 2009 şi Caietul de sarcini pentru 2010, care vor fi prezentate în Parlament. Am putea vorbi de careva termene?

C.Marin: Ne străduim pe marţi-miercuri să vă punem la dispoziţie Raportul Companiei pentru 2009 şi încercăm până pe data de 25 martie să finalizăm Caietul de sarcini.

A.Sîrbu: Ne-am propus să venim şi cu organigrama. Caietul de sarcini nu include organigrama.

V.Meşină-Prodan: Caietul nou de sarcini este făcut după vechiul model?

C.Marin: Caietul de sarcini este făcut după cod. Codul stabileşte structura acestui caiet, compartimentele speciale.

E.Rîbca: Propun încheierea şedinţei.

S-a votat: “Pentru” – unanim. 
Şedinţa s-a finisat la 20:25

Au semnat:

1. Eugeniu RÎBCA       ______________ Preşedintele Consiliului de Observatori

2. Viorica  BOGATU     _____________  Secretarul Consiliului de Observatori  

3. Igor MUNTEANU      _____________

4. Mariana ŞLAPAC ________________

5. Aurelia PERU-BALAN ____________

6. Viorica MEŞINĂ-PRODAN ________

7. Vitalie ŢAPEŞ ___________________

8. Raisa LOZINSCHI-HADEI _________

Descifrare:

Natalia BEREGOI __________________

PAGE  
Preşedintele CO __________                                           LŞ                                               Secretarul CO  __________


